Opmerkelijk beeld tijdens de wedstrijd van de Rode Duivels in Italië: op de reclameborden langs het veld verschenen advertenties van Belgische merken als DSM Keukens en Proforto. In het Nederlands dan nog wel. Hoe komt dat in het Stadio Olimpico terecht? 

Wie donderdag de Nations League-wedstrijd Italië-België op televisie volgde, heeft mogelijk meer dan eens zijn wenkbrauwen gefronst. Niet alleen over het bedenkelijke spelniveau van onze Duivels, ook over de advertenties langs het veld. Op de reclameborden verschenen boodschappen als “DSM Keukens, nu 21% korting” of “Proforto werkkledij”. En dat in Rome. 

Wil DSM Keukens nu ook keukens gaan verkopen in Italië? En waarom doen ze dat dan niet in het Italiaans? We pijnigden er ons hoofd over. Maar na een korte rondvraag blijkt het antwoord al bij al vrij logisch. De advertenties die je zag op televisie waren niet dezelfde als de advertenties die de supporters in het stadion te zien kregen. Het gaat om zogenaamde virtuele advertenties, reclameboodschappen die in de uitzending over de oorspronkelijke borden worden geplakt. 

Clubs als FC Barcelona hebben soms tien verschillende reclamefeeds tijdens hun wedstrijd, vertelt SportLED-zaakvoerder Rob Been. 

Het is een concept dat al langer bestaat, maar waar de Belgische voetbalbond pas in maart mee startte. Ze werken daarvoor samen met het Nederlandse bedrijf SportLED, dat marktleider is in dit soort van ledadvertenties. Rob Been, eigenaar van SportLED, legt uit hoe het werkt: “Voor de match worden de posities van de ledborden ten opzichte van de verschillende camera’s aangeduid. Een intelligent systeem plaatst daar dan tijdens de wedstrijd virtueel een andere layer over met advertenties uit het land waar de match wordt uitgezonden. Het systeem herkent ook mensen, zodat de virtuele advertenties niet over de spelers worden geprojecteerd wanneer ze voor de borden lopen.” 

“Een intelligent systeem plaatst tijdens de wedstrijd virtueel een andere layer over de ledborden met advertenties uit het land waar de match wordt uitgezonden” vertelt Rob Been – Zaakvoerder SportLED 

Volgens Been is het een manier om advertentieruimte “maximaal te benutten”. “De advertenties die gisteren echt te zien waren in het Stadio Olimpico waren grotendeels van Italiaanse merken. “Weinige daarvan worden ook vertegenwoordigd in de Belgische markt. Dat is zonde. Via virtuele advertenties kan je dat probleem oplossen.” Je kan je afvragen of de bedrijven die daadwerkelijk in het stadion adverteren dezelfde mening zijn toegedaan: zij rekenen toch op internationale exposure via televisie-uitzendingen? “De UEFA heeft dat allemaal juridisch gecleard”, verzekert Been. 

 

20.000 euro per minuut 

SportLED werkt niet alleen samen met de KBVB, maar (via haar partner TGI; redactie SportLED) ook met heel wat andere internationale topploegen en competities: Duitsland, Nederland, Engeland, Spanje, FC Barcelona en zelfs de hele Serie A… “Een match van Barcelona heeft wel tien verschillende feeds”, zegt Been. “Afhankelijk van waar je kijkt, krijg je heel andere advertenties te zien.” Hoeveel die advertenties dan precies kosten, hangt af van de verwachte kijkcijfers. “In België is het een vrij nieuw concept en zijn we de markt nog aan het ontginnen. Voor de volgende uitwedstrijd van de Rode Duivels in Israël zal het ongeveer 2.000 euro per minuut kosten, maar voor een wedstrijd van pakweg Spanje gaat dat al snel over 15 à 20.000 euro per minuut.” 

“Voor de volgende uitwedstrijd van de Rode Duivels in Israël zal de reclame ongeveer 2.000 euro per minuut kosten, maar voor een wedstrijd van pakweg Spanje gaat dat al snel over 15 à 20.000 euro per minuut” Rob Been  – Zaakvoerder SportLED 

Voor DSM Keukens zijn de virtuele advertenties een probeersel. “We kregen dat aangeboden en het leek me een origineel concept. Als innovatief bedrijf wilden we dat dus graag eens proberen”, verklaart Sofie De Schepper van de directie. “Of het voor herhaling vatbaar is? Dat weet ik nog niet. Het heeft alleszins wel al leuke reacties uitgelokt. Sommige mensen waren duidelijk ook wel wat in de war. Zij hadden niet door dat dat in Italië niet te zien is.” 

 

Bron: 
Gilles Liesenborghs
Gazet van Antwerpen, 13 Oktober 2024.
https://www.gva.be/cnt/dmf20241011_97755734

Terug naar overzicht